Saturday 17 September 2011

0-0 (bahagian 14)

bahagian 15


“ Abang, saya harap abang dapat terima saya seadanya. Didiklah saya sebaiknya agar menjadi isteri yang solehah dan ibu yang mithali untuk anak-anak kita nanti. Syurga saya kini berada di bawah tapak kaki abang,” Hasnae meluahkan isi hatinya kepada sang suami tercinta. 


Dia berazam menjadi wanita pertama dalam hidup suaminya dan menyemai cinta dan kasih sayang dalam dirinya untuk suaminya mengatasi segala perasaan yang pernah wujud di hatinya untuk Yusuf suatu ketika dulu. Hisham mengucup dahi Hasnae dan menghadiahkan ciuman cinta di pipi gebu Hasnae sambil tersenyum mengiakan permintaan isteri tercinta.

          “ Tahniah Hasnae, dah dirikan rumah ALLAH. Aku ni je ha. Entah bila la nak kahwin. Tunggu Puteri Gunung Ledang mencemar duli kot baru aku nak pinang dia. Haha..,” Yusuf menyerahkan sekotak hadiah kepada Hasnae ketika hadir ke kenduri kahwin sambil ditemani oleh Salwa dan Salma, adik kepada Salwa. Yusuf memeluk Hisham dan berharap agar Hasnae dijagainya sebaik mungkin.

 “ Lepas ni aku dah tak boleh nak manja-manja dengan kau lagi. Siapa nak teman aku jogging petang-petang? Siapa nak teman aku shopping?” mengalir air mata Salwa kerana Hasnae kini telah menjadi isteri orang dan tidak boleh selincah dulu. 


Hari itu Hasnae dan Hisham nampak secocok denagn busana pengantin bertemakan warna peach. Pasangan pengantin itu mengiringi Yusuf dan Salwa ke kereta. Lambaian tangan Hasnae membuatkan hati Yusuf luluh namun diteguhkannya juga. Sambil tersenyum Yusuf meninggalkan perkarangan rumah Hasnae dan pulang ke Segamat.

 “ Sop, ku boleh drive tak ni? Biar aku drivelah . Risau aku tengok kau mengelamun dalam kereta ni. Aku tak nak jadi arwah . Kahwin pun tak lagi ni,” Salwa berseloroh namun dia amat mengerti perasaan Yusuf ketika ini.

“ Mana boleh. Ni kereta aku. Penat tau kumpul duit nak beli, senang-senang je kau nak bawak. Kau duduk diam-diam. Aku ok. Lagipun  kau tu lesen terbang. Tak caya aku. Haha..,” Salma turut tergelak kecil mendengar jawapan Yusuf. Salwa sangat kagum dengan Yusuf. Walaupun dia tahu Yusuf berasa amat sedih namun dia bijak menangani perasaan itu.

 “ Mungkin sebab kau lelaki dan otak gila kau tu tak baik lag ,” Salwa tersenyum sendirian.

Thanks Wawa temankan aku. Kalau tak memang aku tak pergi dah kenduri tu. Tapi makan  free punya pasal, terpaksalah datang. Tu pun kena kau dan Salma temanlah. Haha..,” Yusuf berlalu meninggalkan rumah Salwa.


bersambung..




p/s: selepas ini adalah bahagian terakhir.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...