Saturday 9 April 2011

Rumah baru dan masjid

Assalamualaikum.


Aku tulis entri ini di Rabat. Rumah aku masa tahun satu ijazah dulu. Rumah baru aku masih dalam proses ubah suai. Tandas diubah suai. Tambah simen dan cat lantai. Tuan rumah bagi cat merah.

Plumber Arab yang renovate tandas aku tu memang betul-betul lelaki Arab. Memang aku tabik diorang. Tenaga memang mantap. Jenis tenaga kuda Parsi yang bawak pergi perang. Bukan macam tenaga aku yang jenis tenaga kuda kepang.


Plumber dengan 70 kuasa kuda

Rumah aku memang dekat sangat dengan masjid. Tak sampai 100 langkah dah sampai. Memang kalau tak sakit, tak pergi masjid tu kira telinga jenis tak korek 4 purnama. Dah sumbat dengan taik telinga. Pakai cotton-bud pun tak lut. Pakai chopstick baru hilang.

Nak kata lagi  rumah aku punya dekat gila dengan masjid, sebelum mikrofon on pun, boleh dengar bilal masjid terbersin atau kunyah kacang.

Disebabkan tandas rumah aku dikuarantin kerana simen dan cat belum kering, maka tandas masjid adalah pilihan utama untuk menyahut panggilan alam (baca: nature call). 

Dengar saja azan berkumandang, aku terus bergegas untuk bersiap ke masjid. Orang pakai jubah kemas-kemas berebutkan saf pertama belakang imam. Aku?

Aku pakai biasa saja. Jubah aku aku dah lipat simpan dalam beg. Musim panas macam sekarang aku pakai baju melayu saja.

Imam dah angkat takbir, aku senyap-senyap masuk tandas.

Imam habis baca doa, aku habis baca doa keluar dari bilik air.

Jemaah keluar dari dewan masjid, aku keluar dari tandas.

Jemaah jalan kaki balik rumah dari masjid, aku pun jalan kaki balik rumah dari tandas masjid.
__________________________________

Harap rumah baru aku ni tak banyak masalah mendatang. Duit dah serupa kena sedut dengan vakum. Macam melayang kena tiup angin.


Ini macam gaya kena tanam duit dalam tilam

Tuan rumah baru ni memang stylo. Tak sempat nak masuk hari kedua setiap bulan, resit sewa dah sampai.





p/s: Badan aku bau asap ni. Tengah bakar ayam. Pening kepala asap masuk hidung. Elok lagi masuk air daripada masuk asap. Ye tak?

2 comments:

erysweetie said...

heheh...duit kene vacuum.. bertahanlah yek =)

♛ LORD ZARA 札拉 ♛ said...

sabar zim.
aku tetap nak kata, aku akan rindu rumah kau yang epik sebelum ni.

:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...