Wednesday 13 April 2011

Spray yang harum

Assalamualaikum.


2009 @ Rabat.

Hari itu panas. Kelas padat. Duduk rapat-rapat. Dua meja duduk sampai 3-4 orang. Kipas pula tidak disediakan. Bahang dari luar menerjah masuk ke dalam kelas. Tekak sampai kering pasal dah tiada air liur untuk ditelan. Punyalah panas nak cakap.

Kelas semakin sesak. Seorang demi seorang menapak masuk. Muka masing-masing perit semacam. Dapat kelas waktu petang masa musim panas memang betul-betul mendidik jiwa menjadi pencari imu yang hebat.

Muka biasa masuk kelas waktu petang


Yang lelaki terus tanggal topi. Semerbak bau kepam melintasi bulu-bulu hidung aku yang berpintal-pintal. Rambut jenis Ali Kucing (baca: Alleycats) memang juara bau kepam dia punya aroma.

Yang perempuan terus lepak belakang. Duduk cepat-cepat. Buka beg tangan. Keluarkan cermin. Keluarkan alat kosmetik. Terus touch-up dekat situ jugak. Tisu memang menimbun. Lap sikit je pun, terus tukar tisu lain.

Depan aku ada satu kerusi kosong. Bagus jugak. Tiada gangguan nanti kalau pensyarah menulis di hadapan. 

Pling!!!

Seorang mahasiswi terus duduk. Nampak titisan peluh di dahinya. Jenis tak pakai tudung. Rambut dia sikat sebijik gaya Scha Al-Yahya. Style sikat ke tepi dan konon-konon tutup sebelah mata. Haktuih.

Musnah angan-anganku ingin menjadi pelajar paling fokus pada hari itu. Walaupun sebelum itu aku memang SANGAT FOKUS (jeling ke atas dan letak tangan di dada), kehadiran gadis itu terus membunuh niat murni aku yang tulus untuk cuba fokus pada petang itu.

" Chhiiii..."

" Cchhiiiiii..."

" Ffuuuhhhh..."

Satu botol pewangi muncul di hadapan aku. Bukan jenis perfume. Tapi refreshner. Brand Ambi-pure. 

Aku pandang ke depan. Aku ingatkan gadis itu bersikap prihatin. Ingin membantu rakan kelas lain untuk menyahkan aroma kepam di dalam kelas.

Salah. Aku salah.

Dia spray ketiak dia. Kanan sekali. Kiri sekali. Laju. Tangkas. Kemas.


Ini macam baru fresh satu bulan

Aku tak sempat nak bau Ambi - pure tu perisa apa. Takut campur sekali bau ketiak dia.
_______________________________

Gadis tadi memang yakin. Yakin gila angkat tangan kiri kanan. Pakai pulak baju jenis sleeveless. Betul-betul bagi tambah keyakinan lebih.

Nasib baik tiada bulu ketiak. Kalau ada, mengigau aku tujuh malam.

Kalau tak cukur bulu ketiak, mahu terbelit sekali dengan bulu hidung makcik tu.




p/s: Kalau ada perempuan Melayu ini macam, aku akan report tok kadi kalau dia letak hantaran RM10k ke atas.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...