Tuesday 12 April 2011

Pasti atau tidak?

Assalamualaikum.


Kadang-kala aku rasa kelakar dengan diri sendiri. Bila teringat segala nasihat atau semua pandangan yang aku kongsi dengan kawan-kawan, aku tak pernah terfikir yang nasihat dan pandangan itu datang dari aku.

Sungguh, aku bukan orang yang layak nak nasihatkan orang. Pandangan aku bukan yang terbaik sebenarnya untuk diambil kira. Lebih kepada alas kaki yang patut diganti dengan pelapik kaki yang lebih serap air dan tidak berbau.

Cuma, aku sekadar melayan masalah orang sehingga kadang-kala tak perasan, aku juga ada masalah yang sama. 

Jadi, bila kawan aku bertanya tentang pendapat aku mengenai masalah dia, aku terlebih dahulu ketawa pada diri sendiri. Menasihati orang tentang masalah sendiri. 

Perasaannya seperti orang hulur pisau dekat leher aku dan aku hanya perlu menekan pisau itu tepat ke anak tekak.


Jangan sampai terluka sendiri
_________________________

Kawan: Azim, aku dalam dilema la azim.

Aku: Kau ni kenapa pulak? 

Kawan: Kau rasa apa pendapat kau, kalau aku ade minat sorang tapi tapi aku tak nak kawen dengan dia dalam waktu terdekat or even after graduate.

Aku: Baguslah tu. Aku sokong.

Kawan: Aku nak keje dulu bagi stabil tapi in the same time rasa macam sayang nak lepaskan dia. Even tak confess pun lagi. So, kau rasa aku patut buat apa? Adakah aku patut biarkan je dia?

Aku: Kalau aku, aku settlekan dulu master aku sekarang sampai dapat kerja. Dah puas hati dengan kerja, barulah fikir pasal perempuan tu balik.

Kawan: Tapi masa lepas kerja nanti, for sure dia dah kena kebas. Aku seboleh-boleh nak lupakan dia je.

Aku: Kalau kau sayang nak lepaskan dia, sampai bila kau rasa sayang kau kat dia boleh tahan?

Kawan: Hurm, aku setuju zim.

Aku: Nanti perempuan tu entah ke mana, matlamat kau ke mana pulak. Kalau setakat nak confess kau sayang dia, pandangan aku tak payah lah. Melainkan kau ada plan nak kahwin dalam masa terdekat, itu aku setuju.

Kawan: Aku setuju. Matlamat first, then family. Hehe. Then, baru pasal jodoh.

Aku: Katalah kau confess sekarang, perempuan tu pulak setuju. Perempuan punya setuju ni nak kepastian. Dan kepastian tu mestilah perkahwinan. Kau pulak tak nak kahwin awal.

Kawan: Memanglah aku tak nak kahwin awal.

Aku: Aku dah survey. Perempuan ni memang nak yang pasti je. Yang samar-samar memang payah. 

Kawan: Nak pasti tu kahwin je lah nampaknya.

Aku: Tahu pun. Katalah pulak kau nak tunang je, sekarang ni berapa ramai tunang tapi tak kahwin? Putus macam tu je. Rugi duit je. Baik kahwin terus daripada tunang tak jadi.

Kawan: Kau memang kedekut bab duit.. Aku tak boleh nak kata apa dah.

Aku: Baik kedekut awal-awal. Daripada melayang duit sebab pelamin anganku musnah.

Kawan: Lantak kau lah. Malas aku nak mula topik duit dengan kau.
________________________

Aku rasa pelik bila nasihatkan orang perkara sebegini. Perkara yang aku rasa semacam dan pelik bila aku bukak mulut dan menaip untuk menghurai hal-hal melibatkan perkara ini.




Niat aku cuma satu. Tolong kawan. Selagi boleh, aku tolong. Sampai masa aku tak mampu tolong, aku cuma harap mereka tak berkecil hati dengan aku.





p/s: line internet rumah baru ni sangat bengong. sekian~~~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...