Wednesday 10 November 2010

70% sahaja yang begitu

Assalamualaikum.

Aku dah kembali bernafas di bumi Maghribi@Morocco. Ada perubahan fizikal.

Universiti lama aku dah dinaik taraf. Not bad. Dah tak boleh kutuk. Dulu kalo ada lawatan ke universiti, sure kene kutuk. 1st ranking dalam negara. Tapi tak semenggah. Takpe. Aku tetap bangga.

Hosmet lama aku dah pindah rumah baru. Besar. Lawa. Puas hati. Oh, duit pun 'puas' jugak. Dekat dengan masjid. Nasib baik tak payah menapak jauh.

Ada juga perubahan mental. Yelah. Dah fizikal, mental la pulak kan.

Tahap kesabaran aku dengan pak2 Arab dah menipis. Tak tau tipis mana tapi yang aku sedar, memang dah tak macam dulu punya sabar. Start sampai airport, dia dah buat hal. Bukan dengan aku. Tapi dengan pelajar baru yang aku bawak.

Dia boleh blah gitu je dari kaunter sebab member2 kat kaunter lain dah takde. Dia dah tension kene tinggal sorang2, dia pun tinggalkan kaunter gitu je. Padahal ada lagi 2 orang pelajar baru tengah beratur. Dah kalau baru 1st time masuk Morocco mestilah pakai visa.

Dia nak samakan jugak aku macam pelajar baru. Tak nak bagi lepas sebab takde PR card. Dia punya pening mengalahkan safee sali yang memerah otak nak lepas kawalan shukor adan. Last2 terpaksa bukak kaunter baru sebab pakcik pening ni pergi tanpa senyuman perpisahan.

Tadi aku pergi pejabat nak periksa kemasukan. Aku cuma nak periksa. Bukan nak ambil. 1st aku masuk, dia suruh tunggu 30minit. Aku tunggu 45minit. 30minit diorang tu aku dah paham. 2nd time aku masuk, dia kata tak boleh nak check lagi. Tapi tengah main fesbuk, bukak web hiburan apa ntah. Cukup. Dah sejam aku kat situ.

Dulu mungkin aku boleh tunggu 2-3jam. Sekarang? Pergh! Arab ni memang menguji kesabaran pemuda berdarah Melayu. Aku dah tanya awal2. Kalau ada nama aku, aku akan tunggu. Kalau tak, aku nak balik. Jawapan tetap sama. Tunggu sikit lagi.

Oh, baru aku tahu. Mungkin pepatah Melayu itu diambil sempena perangai Arab.

" Sikit-sikit lama-lama jadi bukit.."

Bukit apa kat sini? Bukit dalam kepala diorang yang tinggi sangat tu yang dah tak nampak orang lain. Bukit yang terbina dalam hati dan kepala aku yang rasa nak sumbat diorang dalam bukit tu dan tanam hidup-hidup.

Oh, bukan semua begitu. 70% je. JE!!!

2 comments:

princessdla said...

heheh..sabar azim...btw congrate smbng master...jeles dla...semoga berjaya di bumi morocco!!! =)

syed casa said...

wah bestnyer cter..mantap la..sabar je dgn Arab zim, biasa la, benda ni sumer utk hidup kita akan datang. ni la pengalaman, anyway cgratulations k

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...