Wednesday 20 October 2010

kronologi dikejar anggota polis

Hari: Selasa, Tarikh: 19 Oktober 2010. Masa: 1130-1150.
lokasi: selepas bangunan MBSA menghala ke Federal Highway.

Myvi silver meluncur tenang melepasi bangunan MBSA. Kelajuan sederhana. 60km/j. Tiba-tiba sebuah motosikal muncul dari sebelah  kanan jalan. Perlahan. Aku mengurangkan kelajuan kereta.

Sebuah van putih dan sebuah pacuan empat roda memintas aku dan motosikal itu dari sebelah kiri jalan. Satu keadaan yang menjelaskan betapa perlahannya myvi aku dan motosikal itu. Selepas melihat side mirror bagi memastikan tiada lagi kenderaan ingin memintas dari sebelah kiri, aku pon memintas motor itu dan menekan hon yang panjang.


Aku terlihat penunggangnya sedang menggunakan henpon. Sebaik sahaja aku melepasi motosikal itu, baru aku sedar aku telah menghon seorang anggota polis. Kelajuan myviku meningkat setelah dapat memotong anggota polis itu.

Tidak sampai 20saat, anggota polis itu telah berada di sebelah kanan tingkapku dan menjerit-jerit. Ketika itu beliau tidak lagi memegang henpon di tangan kirinya. Oh, anggota polis itu berpakaian biru. Dan ada lencana di bahunya. Aku tak pasti apa pangkat beliau tapi beliau kelihatan sangat marah. Aku ingin menurunkan tingkap keretaku bagi mendengar dengan lebih jelas suara beliau. Mama segera menegah kerana jam 1200 ada appointment di SJMC.

Aku telah tiba di simpang menghala ke KL ketika itu. Aku terus membelok kereta ke kiri dan anggota polis itu terlajak ke hadapan. Mama berkata, " Jangan layan orang macam tu. Buat pening kepala je.." Terima kasih kepada mama yang menghalang niatku untuk berdebat dengan anggota polis itu. Syukur juga kepada Ilahi kerna aku telah sampai ke simpang menghala ke KL ketika anggota polis itu memahariku dari sebelah kanan.

Persoalan di sini, bagaimana beliau boleh berada di sebelahku dalam  tempoh yang singkat walhal sebentar tadi beliau sangat slow menunggang motosikalnya di sebelah kanan? Boleh pulak beliau menunggang dengan laju. Aku tak pastilah kalau anggota polis memang ada peraturan yang mewajibkan mereka menunggang motosikal dengan perlahan di lorong yang laju.

Lagi, apakah orang awam tidak dibenarkan menghon anggota polis kerana boleh didakwa kerana mengganggu tugas mereka? Yelah, gangguan bunyi dan gangguan emosi semasa bertugas. Bukankah menunggang motosikal itu masih berada dalam lingkungan waktu kerja?

Lagi, jika perbuatan aku salah, iaitu hon anggota polis, apakah cara-cara yang diluluskan oleh kerajaan berkenaan perkara sebegini?

Kepada pembaca blog ini, kalau anda ada sebarang pengetahuan tentang perkara ini, silalah berkongsi cadangan dan idea anda. Saya sangat mengalu-alukan. Terima kasih.

2 comments:

Hasan Suyat said...

Inilahh Malaysia brader...double standard..tuh yang mostly polis2 macam sial...

syed casa said...

Ni la cerita yang ko cerita tu, huhu.. hm sstgh polis bukan bley percaya pun.. yg ptng mak ko diutamakan hehe..kan? polis ni de yg okay de yg kurg, so pndai2 la kita bertaamul dgn diorg, yg pntg kita buat apa yg benar n ikut peraturan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...