Wednesday 24 November 2010

puaka

Assalamualaikum.

Sejuk. Menggigil sampai terketap-ketap gigi. Orang kurus memang camni. Bak kata rumet aku, ' Tulang bersalut kulit'. Kat Malaysia pun aku prefer drive bukak tingkap, off air-cond. Ayah aku tak bagi. Kereta berhabuk. Tapi aku lagi suka angin. Tak mengantuk drive.

Ye. Apa kaitan dengan tajuk entry kali ini? P.U.A.K.A.

Bukan pasal Puaka Niyang Rapik. Cerita Melayu suka buat pasal tahyul2 ni. Memanglah ada alam ghaib. Perlu ke didramakan? Sampai budak tadika pun terpengaruh. Nak pergi tandas waktu Zuhur pun cuak sebab terbayang Liyana Jasmay punya kepala usha dari lubang jamban. PEKEJADAH kan??

Ini pasal bilik puaka dalam rumah baru aku ni. Pergh!!! Tak boleh lawan dia punya puaka. Dahlah tak masuk cahaya matahari. Bayanglah. Dah Zuhur pun macam baru syuruk. Tau2 dah Maghrib. Masa aku type ni pun, rumet aku yang dua orang lagi tengah terbongkang lagi atas katil. Padahal dah nak Zuhur ni.

Puaka giler. Macam tak boleh nak bangun dia punya puaka. Kene pulak lampu bilik ni selalu masalah. Kalau tak hidup, lagi horror. Gelap. Sejuk. Yang betul-betul kuat iman je dapat bangun pagi. Bangun pagi ye? Bukan bangun Subuh. Bangun Subuh wajib. Lepas Subuh tu yang menguji iman. Selalu aku tak kuat iman. Bantai masuk sleeping bag, sambung tidur.

Lagi satu puaka adalah katil kawan aku. Ini satu hal punya puaka gak tu. Baring kejap je pun. Nak rehatkan badan. Celik mata dah gelap. Ingatkan baru 4 saat pejam mata. Ambik kau. 4jam aku bantai tidur. Nak kata katil empuk macam katil Good Night Ziana Zain, tak pulak. Tidur atas jerami padi lagi sedap kot.

Ada lagi satu puaka. Betul-betul puaka. Roti kat sini. Aku tak tahu kenapa macam tak boleh tak makan. Padahal dah melantak nasi 2 talam sorang-sorang pun, still gak kene makan roti. Roti sini dia punya tebal macam susun 3 keping roti canai. Puas beb! Lagi-lagi sapu coklat. Coklat? I am a choc-maniac. Hooyeaaahh!!

Pastu? Tertidur la. Apa lagi kan? Dah puaka yang bilik ni pulak yang amik shif.

Tapi, sampai saat ini, aku bersyukur kat ALLAH sebab tak pernah lagi jumpa The Real Puaka.

Atau sebab aku dah cukup puaka sampai puaka-puaka yang lain rasa down dengan aku?

2 comments:

Anonymous said...

puaka? janagan biarkan hidup anda diselubungi puaka..betulke puaka?anda sebenarnya yang berpuaka zim.anda sebenarnya mempuakakan tempat anda.

dla khamis said...

hahaha..mcm2 la azim..ingtkan puaka btol2..hadoii

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...