Saturday 20 November 2010

auwww!!!

assalamualaikum.

musim sejuk 2009, Rabat.
lepas isyak.

Malam itu sejuk. Turn aku masak. Rabu. Aku masak sup rasanya. Sampai dikutuk dan diperli kerna itu yang aku selalu ulang. Takpe, janji habis. Air teh dah habis dihirup beramai-ramai. Slot bahan-membahan berlangsung hangat di ruang makan.

Aku ikat sampah. Dengan kain pelikat hijau dan baju tebal askar jalur-jalur halus, aku keluar rumah. Dingin. Rambut panjangku menutup sebahagian dahiku. Angin agak garang, meniup tanpa rasa jemu. Tangan kiri pegang sampah, tangan kanan pegang kain. Jika tak dipegang, bulu kaki pun boleh beralun sama.

Aku melepasi sekumpulan anak muda. Berasap. Asap nafas yang sejuk bercampur asap rokok. Ah, aku benci asap rokok. Tiada kempen 'Katakan tak nak pada rokok' di sini. Sambil berlari-lari anak, dan sambil mengepit kain pelikat, pergerakanku tangkas umpama cicak nak makan spagethi.

" Uit, uit. Chuumpp, chuummp.."

Kumpulan anak muda itu membuat bunyi tikus mondok yang terbelah ekor akibat bermain paku. Huduh sungguh bunyi itu. Oh tidak!!!!

Aku telah digoda, dingorat, tapi tidak dicabuli hak asasiku sebagai pendatang di negara orang. Aku teruskan langkahku dan melakukan hayunan tangan yang mantap. Plastik sampah itu tepat masuk ke tong sampah tanpa sebarang sisa bersepahan. Namun, bau masih degil melingkari suasana malam yang dingin itu.

Bunyi siulan ngeri itu terhenti tatkala aku berpaling. Dengan janggut yang tersangkut pada zip jaket, kumpulan anak muda itu tergamam. Ya! Dengan potongan badan 35, 28, dan 34, ditambah pula dengan rambut lurus yang panjang di tengkuk, sesiapa sahaja yang melihatku dari belakang mungkin menganggap aku seorang gadis sunti yang merayau di tengah malam.

Kumpulan anak muda itu tadi tergelak. Aku tersenyum sinis. Mana mungkin mereka terpikat pada aku yang berjanggut tak terurus. Mana mungkin juga aku menyukai mereka.

Ketika aku melintasi mereka, aku dengan sengaja menyelak kainku. Rokok di mulut mereka jatuh ke tanah. Ada pula yang jatuh ke kaki tapi tidak sedar. Baru mereka tahu kaki anak Melayu pun berotot kekar. Betis seorang pemuda Melayu pun boleh fight Arab.

Sejak itu, aku tidak lagi menyimpan rambut panjang. Serik. Tapi, bunyi ini masih lagi meniti di bibir delimaku yang mekar...

AUWWWWWWWWW!!!


Panjang lagi sikit daripada yang ini.

2 comments:

Anonymous said...

zim....kalo smpan rmbt panjg lagi hensem ..cam romeo sket..

Hasan Suyat said...

Feewitt...awek muda lahh! Hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...