Saturday 30 June 2012

bukan aku seorang je

Assalamualaikum..


Selalunya aku akan guna kata ganti diri 'kau' untuk entri yang mengarut tentang pemerhatian aku terhadap keadaan sekeliling. Namun, istilah 'kau' tu selalunya disalah tafsirkan oleh sesetengah orang yang menganggap aku tujukan entri kepada mereka.

Aku secara peribadi memang tak suka cakap begitu begini tentang orang. Orang Penang habaq, " Mampus pi kat hang laa..". Maknanya bukan aku berharap orang itu mampus. Tidak. Aku tak sekejam itu. Kejam aku lebih lagi. Maknanya aku memang tak kisah atau tak peduli.

Aku tulis secara rambang. Kalau pun tempiasnya kena, bukan sebab aku tuju kat kau. 'Kau' di sini rambang. Kalau kau terasa, memang kaulah orangnya. Contoh aku cerita pasal Najib seorang yang bodoh. Tapi aku tulis 'kau'. Mudin terasa. Maknanya Mudin pun bodoh. Begitulah contohnya. 

Jadi, aku guna 'aku'. Supaya 'kau' tak terasa. Senang. Nampak aku maki diri sendiri. Maki kasar. Nampak aku tegur diri sendiri. Ok, lembut.

Ok, masuk kepada tajuk asal entri.

Bukan aku seorang je yang ada masalah kat dunia ini. Semua orang hidup dengan masalah. Masalah yang buat orang hidup. Cuma, aku takkan bercerita pasal ni sebab aku dah pernah mengarut pasal ni dan ramai lagi orang lain. Walaupun point seterusnya ni dah ada orang tulis, aku tulis dari sudut pandang aku pulak walaupun mungkin sama point cuma berbeza cara.

Aku pernah ditegur dan ditanya. Aku ditegur kerana seolah-olah tak meraikan perasaan sendiri. Meraikan perasaan sendiri. Ya, itu ayat yang digunakan. Sedih atau tertekan atau kecewa atau semua perasaan negatif. Aku ditegur agar lebih meraikan perasaan sendiri. Zahirkan kesedihan. Aku bantah. Kemudian ditegur kalaupun tak nak zahirkan, at least tunjuk walaupun sikit aku sedih atau hadapi apa-apa masalah.

Aku ditanya pula, aku memang tak pernah sedih atau hadapi apa-apa masalah atau perasaan negatif? Tipu sangat kalau tak pernah. Aku pernah menangis dan sedih masa arwah atuk aku meninggal masa aku form 5. 

Aku fikir balik.

Bukan semua orang boleh terima kalau ada orang menzahirkan perasaan negatif mereka. Penat, atau pening, atau sakit, atau sedih, atau bengang, atau apa-apa lagi. 

Antara sebab kenapa aku still macam biasa kalau ada apa-apa masalah pun, masalah aku bukan untuk tambah masalah orang lain. Tak percaya? Aku ada masalah. Konon-konon aku tak nak orang lain susah, aku pun tak bagitahu orang. Tapi orang lain boleh rasa masalah aku. Masalah aku tu buat orang lain rasa rimas dengan aku. Walaupun aku tak cakap, which means aku tak zahirkan pun, still orang rimas.

Memang tipu gila kalau aku tak pernah ada masalah. Cuma cara nak berdepan dengan masalah itu. Aku punya style, once aku dah down dengan masalah yang datang tu, memang aku kalah. Even setengah orang kalau dia rasa dia diam pun dia dah kira menang dengan masalah tu, bagi aku diam tu tak membawa apa-apa kemenangan. Sebab diam itu datangkan pulak masalah kat orang lain.

Haha. Bangang jugak analogi yang aku cuba tulis ni.

Masalah ni ada macam-macam jenis. Aku tak sempitkan dekat perasaan negatif je atau masalah-masalah fizikal atau rohani yang lain. Benda-benda yang datangkan rasa rimas atau negatif orang terhadap aku pun aku istilahkan sebagai masalah.

Ironiknya, orang yang tegur aku tu, dia tak suka atau rimas bila aku zahirkan masalah aku kat dia. Aku zahirkan bukan aku cerita pada dia masalah aku. Aku just zahirkan dari segi muka dan aura yang aku hasilkan bila aku ada masalah.

Then, dia cakap dia tak suka atau ada perasaan yang negatif terhadap aku bila aku buat macam tu kat dia.

Pelik. Dia yang mintak. Then, aku buat. Then, dia tak suka.

See?
_________________________________________

Wahai penegur, aku tahu kau tahu aku memang maksudkan kau. Tapi aku bukan tuju entri ini kat kau. Aku cuma bagi contoh yang even kalau ada orang tu sendiri mintak, bila dia kena, dia pun tak suka. Itu saja.

Oh, aku juga dikatakan tak meraikan perasaan sebagai seorang manusia. Haha. Betul jugak. Cuma aku lebih selesa menzahirkan rasa yang positif sahaja daripada yang negatif kerana tak nak suasana jadi negatif.



p/s: Apa entah aku mengarut ni. Ahaha. Tunggu aku upload 1st show aku dalam seni suara. Kahkahkah!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...