Sunday 12 February 2012

Sensitif

Assalamualaikum.


Adakah anda seorang yang sensitif? Jenis senang sentap? Hati jenis lembab dan basah dengan jiwa-jiwa tidak tetap emosinya? Mudah terasa hati dan merajuk? Memiliki bibir seperti Khilafairy haktuih untuk menzahirkan kesentapan yang anda alami? Memiliki jelingan tajam seperti mata makcik kantin yang kedekut tak bagi ambil ikan bilis banyak-banyak?

Jika anda memiliki sifat-sifat tersebut, anda boleh buat page di facebook, " Kami sentap, ada aku kisah?"

Disebabkan aku tiada bibir macam Khilafairy, aku secara automatiknya bukan golongan sentap-sentap ni.

Aku rasa intro aku mengarut nak mampus. Abaikan intro bangang di atas. Tajuk sensitif di sini bukanlah berkaitan dengan sentap hati mak nak. Aku peduli apa kau nak sentap. Aku ada kutuk kau ke? Perli-perli ke? Dah-dah. Aku bukan nak cari pasal pun dengan kau tulis entry ni.

Aku tak tahu patut gembira atau tak dengan kesensitifan yang aku miliki. Aku memiliki telinga yang agak sensitif. Maksud telinga sensitif ni bukanlah bermakna aku ni seorang yang pantang dengan orang maki atau naik suara atau apa yang sewaktu dengannya. Bukan. Macam aku cakap tadi, aku tak kisah pun. Lantak kau lah nak cakap apa pun. Mulut kau. Kau cakap banyak, bukan aku seorang je yang dengar, makcik lap dinding pejabat pun boleh dengar apa yang keluar dari mulut kau.

Boleh juga aku nak kaitkan telinga aku yang sensitif ni dengan panas baran yang dah terpendam sekian lama. Tapi tak. Telinga aku yang  sensitif tidak terarah kepada cepat panas apabila mendengar perkara yang aku tak suka. Mungkin sebab ada habuk-habuk yang berkumpul lalu membentuk tahi telinga. Maka, tahi telinga ini berubah menjadi penebat haba yang mematikan panas di telinga.

Telinga aku amat sensitif terhadap bunyi. Dia punya sensitif lain macam punya sensitif.

Aku jarang mendapat tidur yang nyenyak sebenarnya. Aku amat sensitif dengan bunyi walaupun ketika tidur. Lagi-lagi orang mengigau. Walaupun aku kuat jugak mengigau, tapi kalau aku mengigau mana aku sedarkan? Tiap kali ada orang mengigau, sure aku tercelik mata. Kadang-kadang bercakap dalam tidur dengan nada yang rendah pun aku dah terbangun.

Lagi teruk bila aku penat gila hari tu, jenis bergerak aktif umpama kanak-kanak hyperactive terlebih makan gula, lepas tu sampai rumah terus lelap. Biasanya aku tidur mati kalau dah penat sangat. Tapi orang lain, kalau dah penat gila ni, biasalah berdengkur kan? Yang tak boleh blahnya, aku mesti terjaga. Bukan jenis berdengkur satu alam dengar. Tak. Ini jenis yang biasa je. Itupun aku boleh terdengar then akan terjaga dari tidur.

Biasanya orang kalau berborak malam-malam memang suara jenis suara halkum. Dalam je dengar. Itu pun aku boleh terdengar jugak. Dan aku baru faham kenapa orang Melayu ada pepatah " cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar". Aku lah kot yang dengar-dengar apa orang cakap malam-malam.

Aku juga boleh mendengar bunyi kentut seseorang walaupun dia cuba cover dengan amat sopan sekali. Sambil melihat muka seseorang, aku dapat tahu dia baru sahaja terbatal wuduk. Aku biasanya diamkan sahaja buat-buat tak tahu. Tak elok buka aib orang. Jaga aib sesama saudara.

Bunyi henpon yang berbatu-batu jauhnya pun aku masih boleh kesan ada orang call walaupun dalam suasana bising dan hiruk-pikuk. Seolah-olah telinga aku ada filter yang tapis pelbagai lapisan bunyi. 
_________________________________

Telinga yang sensitif ni pun ada baik ada kurangnya. Yang aku senaraikan bagi aku satu kekurangan. Seriously aku tak blame siapa-siapa. Ini sekadar entry pasal telinga aku yang ada tahi lilat di tepi lubang telinga kanan. Bak kata Melayu, telinga ada tahi lalat ni orangnya degil. Aku degil ke?

Kalau boleh, isteri aku tak berdengkur. Nanti aku kena tidur ruang tamu. Kalau baik sikit, tidur sebelah isteri pakai earphone. Tapi nampak sangat malas nak mendengar isteri membebel. 


p/s: Aku sedang sakit telinga. Tak boleh dengar bunyi terlalu kuat.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...