Saturday 25 February 2012

Kisah di bawah pokok

Assalamualaikum.


Aku duduk sendirian. Memerhatikan langkah setiap mahasiswa yang mundar-mandir di hadapan aku. Masing-masing sibuk dengan urusan sendiri. Ada pasangan kekasih yang sedang bercanda seperti mereka sahaja yang pasangan kekasih terakhir yang wujud di dunia ketika itu. Ada yang berlari kencang seperti dikejar anjing liar gayanya. Ada yang membaca nota pelajaran sambil gigit pen. Ada yang makan sambil berjalan kemudian terbersin lalu terjatuh burger beliau. Kesian, bukan rezekinya hari itu.

Aku meliarkan pandangan ke atas. Langit bersih. Tiada awan. Cahaya matahari memang lawa menembusi celahan-celahan daun di sebalik ranting-ranting pokok yang rapuh. Daun yang kering gugur berputaran dihembus angin lembut. Begitulah juga hati. Hati yang mati akan mudah tunduk kepada nafsu walaupun sekadar Neelofa.

Burung-burung pipit bermain riang di dahan pokok. Bermain sambil membina sarang. Kicauan yang amat merdu umpama kumpulan orkestra yang dipimpin oleh Datuk Ramli MS semasa Juara Lagu 25. Melompat-lompat dari satu dahan ke dahan yang lain seolah-olah sedang berkejaran. Selepas diamati beberapa ketika, terlihat struktur sarang yang sangat unik. Aku tersenyum. Burung pipit yang comel dan sarangnya. Menarik.

Pokok sebelah dipenuhi oleh burung kelicap. Boleh cari di google. Jangan malas sangat. Boleh juga cari di fesbuk tapi maklumat tak sebanyak di google. Aktiviti yang dilakukan sama sahaja dengan burung pipit. Cuma kicauan mereka lebih kedengaran agak indie atau mainstream.

Aku terfikir, beginilah adat kehidupan makhluk di muka Bumi. Walaupun datang dari jenis yang sama, tapi tetap tak boleh bersama kerana perbezaan spesis. Yang ada cuma sikap saling hormat-menghormati. Itu mungkin yang terbaik dalam menjalani kehidupan yang penuh perbezaan. Pipit hormat kelicap. Kelicap hormat pipit. Masing-masing tahu batas dan sempadan.

Aku masih bersendirian. Duduk sambil bersandar malas. Seekor kucing tiba-tiba melompat ke kerusi dan merenung mata aku. Aku balas renungan kucing itu. Kucing itu membulatkan matanya. Aku tak mampu membulatkan mataku seperti kucing itu. Lantas aku mengembangkan hidungku kerana kucing tak mampu untuk kembangkan hidung. Dia membulatkan lagi matanya. Aku mengembangkan lagi hidungku. Kucing itu sudah tak mampu membulatkan mata. Aku kembangkan lagi sikit hidung.

Kucing itu tewas. Dia bergerak mendekati aku. Kepalanya digesel-gesel di peha aku. Aku buat-buat tak paham. Dia membuat aksi comel, bagi dirinya sahaja. Aku pandang tak comel pun. Dah biasa sangat tengok Puss in Boots. Tak rasa apa dah lah. Tiba-tiba henfonku berbunyi di peha kiri. Kucing itu terkejut akibat vibrate henfonku. Dia melompat dan terjatuh ke bawah. Aku masih buat-buat tak nampak. Akhirnya, kucing itu berlalu pergi.

Usaha tangga kejayaan wahai kucing. Kau mudah berputus asa. Kalau kau cakar aku, mungkin aku akan tampar kau. Itu kau dah sedia maklum. Cuma, jika kau panggil rakan-rakan kau dan membuat flash mob di hadapan aku, mungkin aku akan bagi kau sardin. Kau pentingkan diri kucing. Mungkin kau rasa kau dah berdikari, membuat segalanya sendiri. Tapi itu hanya pada mata kau. Bukan pada mata kucing lain yang berperang untuk mencari sesuap sardin, atau fishball.

Aku harap kau sedar kucing. Hidup ini jangan mudah berputus asa. Hidup ini juga jangan pentingkan diri sendiri.

_____________________

Hidup ini terlalu singkat untuk diisi sekadar memori silam. Mati itu memang pasti untuk diisi dengan amal ibadah.

Matilah dengan meninggalkan sesuatu yang bermanfaat untuk orang yang hidup. Hiduplah dengan persediaan untuk mati.


p/s: Hingus mencurah-curah bagaikan tiada henti. Kalau curah dalam balang penyukat, ada dalam 0.5 liter rasanya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...