Monday 15 June 2009

1st impression and get wrong




Anda diminta untuk berpakaian kemas ketika menghadiri temuduga.
* 1st impression is the priority

Depan bakal mak mentua,
tahan kentut sampai muka merah dan perut berbunyi-bunyi.
* 1st impression is the priority

__________________________________________



Antara contoh menunjukkan 1st impression digunakan pada tempat yang betul. Tapi betullah. 1st impression orang terhadap diri tu sangat penting. Cara percakapan, berpakaian, perangai, semua tu orang akan kesan dulu bila 1st tyme jumpa dan nampak kita.




Budak sekolah mana boleh botak. Mesti budak ni skin-head.
* Get wrong bermula

Siapa pompuan sebelah Muda tu? Tengah-tengah malam lak tu. Siap ko!!!
* Get wrong bermula

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++




Budak ni nampak baik je. Tapi bila dia ada wat sumthing yang bagi kita jahat, kadang2 terdetik di hati, ' Nampak je baik, tapi ....................' .
- 1st impression kita yang salah tapi jangan menghukum secepat tu. Akui salah kita sendiri dan husnuzzon lpas tu. Maybe dia tersilap langkah. Semua manusia tak lepas dari kesalahan.

"Kurang ajar btol. Langgar aku pastu blah trus" * Selang beberapa minit..

" Astaghfirullah, kesiannye makcik tu. Eh, laki tadi yang langgar aku. Patut ar dia blah terus. Ada emergency. Bini dia accident kot..."
- Get wrong. kita menghukum terlalu cepat. Bila dah salah anggap, why not mintak maaf? kan itu yang sebaiknya? Lagipun bukan sengaja kesalahan itu dilakukan. Mesti ada faktor.


Biasa terjadi. Tak nak tanya. Tak nak siasat. Main buat kesimpulan sendiri. Pastu ada pula dengar maklumat dari sumber lain. Bukan dari sumber premier. Tak salah nak buat andaian sendiri tapi kalo andaian tu salah?? Kan lebih baik siasat. Dan bagus lagi kalo ditanya terus kepada sesiapa yang kita syak. Bukan tanya orang lain.

Katalah malas nak siasat. Malas nak bertanya. Salah ke nak husnuzzon?? Untuk beberapa kali pertama, tak salah husnuzzon. Tapi kalo da korang rasa da byk kali husnuzzon and dah tak bole lagi nak husnuzzon, siasatlah. bertanyalah. . Jangan nak suuzzon pulak.

" Wahai orang2 beriman, apabila datang kepada kamu seorang fasiq dengan satu berita, maka siasatlah..." - Alhujrat: 49 -

Allah dah ajar dalam Alquran. Walaupun apa2 berita yang kita dengar atau apa2 pun yang sampai kepada kita datang daripada bukan fasiq sekali pun, siasatlah. Jangan main buat kesimpulan awal. Sebab ALLAH dah ajar kita cara2 yang betul terhadap sesuatu khabar.

Melainkan kalo betul2 kita pasti memang betul apa kita dengar atau apa kita baca, then acceptable la. Kalo setakat sangkaan (zon), rasa2, terasa, syak, waham.. baik kaji betul2 sampai dapat tahap yakin.

Sekarang dah banyak berita palsu yang tersebar. Sebagai contoh, gambar Masjid al-Aqsa kat Palestin. Kalo takde orang yang bagitau aku, sampai sekarang aku tak tau dan mungkin tertukar gambar Dome of the Rock ( Masjid Sakhra) dgn Masjid Al-Aqsa. Tahun 2004 dan masa ni aku rajin bertanya. Ada orang yang jelaskan mengapa jadi pertukaran tu. Alhamdulillah, aku tahu kebenaran tu.

So, kepada semua, jangan percaya bulat2 apa yang kita baca dan jangan terus terima apa yang kita dengar. Exception kepada sumber2 yang memang kita boleh percaya dan yakini.
Selain drpd tu.... Kaji, selidik, siasat!!!

p/s: aku ada hantar 3 post. Ada 2 je kuar. lagi satu x kuar. xkan yg xkuar tu kene delete lak. maybe masa tu line tenet sengal kot. tu yang xkuar satu lagi post tu. Alhamdulillah 2 post kuar gak. drpd takde lagi teruk.

~ ketepi lihat ku berlalu, pasti itu yang terbaik untukku... apa yang kau tunggu mahu aku buka pintu~


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...