Tuesday 30 October 2012

sederhana

Assamualaikum.


Aku baru sahaja mengetahui kewujudan satu dunia yang bukanlah dunia yang fana, namun dunia ini adalah dunia ciptaan mereka yang mengalami kekacauan dalaman atau aku boleh kata, satu penyakit yang bukan penyakit hakiki, tapi lebih kepada konflik diri sendiri.

Aku tak nak ceritakan secara terperinci apakah dunia itu. Dunia itu bukanlah dunia yang indah untuk digambarkan dengan kata-kata kerana hidupan dalam dunia itu sendiri berperang dengan diri sendiri.

Sebagai orang luar yang ditarik masuk ke dalam dunia ini, aku ada beberapa saranan, nasihat, atau cadangan atau apa juga yang anda (mereka) mahu namakan.

1- bersederhana dengan semua orang. no more no less.

2- letakkan diri anda di tempat aku (orang luar yang ditarik masuk)

3- jangan harap apa-apa.

4- jangan salah sangka.

5- jangan banyak sangat fikir.

Aku tak tahu apa lagi cadangan. Aku tak suka guna istilah 'nasihat' sebab manusia biasanya tak suka dengar nasihat. Cadangan nampak lebih mesra. ???
__________________________________

Orang ini macam-macam ragam. Kau boleh tak suka ragam orang, tapi bukan orang. Contoh, kau boleh tak suka Rosmah yang membazir, tapi janganlah sampai tak suka Rosmah. Kita tak suka pembaziran Rosmah sahaja, bukan Rosmah itu sendiri.

p/s: bersederhanalah. yang sedang-sedang saja.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...