Tuesday 16 October 2012

kongsi

Assalamualaikum.


Kalau tanya pakar motivasi, setiap masalah itu hendaklah dikongsi. Diceritakan kepada insan yang terdekat.

Aku pernah dengar cikgu aku cakap apabila ditanya, " Kenapa cikgu tak pergi kursus motivasi?"

Cikgu aku jawab, " Aku dah cukup bermotivasi. Kursus ni untuk orang yang takde motivasi hidup."

Bukan semua cakap pakar motivasi itu betul, kena ikut. Memang betul, tapi boleh jadi tak betul pada sesetengah keadaan. Pakar motivasi kata kita kena berani menunjukkan siapa diri kita yang sebenar. Dah kalau diri kau tu mengada-ngada kat rumah, jenis sampai rumah je ada orang gaji tolong bukakan stokin kau pakai gigi, kau nak bawak perangai diva kau tu ke serata alam?

Ini contoh sahaja.

Balik kepada point utama di atas. Kongsi masalah.

Aku bukan jenis berkongsi masalah dengan orang. Masalah ni sebenarnya boleh juga aku katakan sebagai rahsia. Sebab rahsia adalah masalah kerana masalah adalah sejenis rahsia.

Contoh: Wei, aku terberak dalam seluar. Tapi bau takde lagi sekarang ni. Takut bau naik je kejap lagi.

Ini adalah rahsia pada permulaan, namun telah menjadi masalah. Merahsiakan perihal keterberakan ini akan menjadi masalah. Masalah bagaimana mahu merahsiakan daripada pengetahuan orang.

Sebab itu bila ada rahsia, aku jarang nak cerita atau kongsi pada orang.

Sebab bila diceritakan, katalah orang itu berniat nak tolong kita tapi tiada kudrat  nak tolong, dia akan meminta tolong daripada orang lain pula. Kalaulah orang itu pun tak boleh nak tolong, akan berantai-rantai entah seberapa jauh pun tak tahu.

Asalnya daripada rahsia boleh jadi satu masalah lain pulak.

Aku tak gemar kongsi rahsia atau masalah aku pada orang bukan sebab aku ego. Cuma aku memang tak suka daripada satu orang je yang tahu, jadi berantai-rantai pulak yang tahu. Tiba-tiba benda yang aku plan secara rahsia tak jadi, dah jadi masalah lain pulak. Kecoh sana-sini.

Rahsia itu bukan lagi rahsia jika ada orang kedua yang mengetahui rahsia kau. Walaupun orang yang kedua itu orang yang paling kau percaya. Sebab mulut manusia ini ada dua bibir. Kalau kau tahan yang atas, bawah tetap bergerak. Kau tahan yang bawah, atas yang bergerak. Kau takkan mampu menahan kedua-dua bibir itu untuk bergerak.

Samalah macam kau makan. Mana ada makan satu bibir je yang gerak. Kalau ada bagitahu aku.

______________________________________

Dulu suka lah nak pillow talk apa bagai. Sekarang talk on the pillow je la. (Mengigau) haha.

It's not about losing our trust at people. It's just the fact that the only person we can trust is ourselves.


p/s: Biarlah rahsia by Siti Nurhaliza. Rahsia bukan sekadar di hati. Lebih daripada itu ada rahsia yang lebih besar.


1 comment:

Anonymous said...

Berkongsilah dengan Pencipta hati. pasti amat melegakan dan..tak mendatangkan masalah..kekal sbg rahsia diri sendiri (:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...