Tuesday 27 March 2012

Pisang goreng

Assalamualaikum.


Sebenarnya aku memang tak berhajat pun nak update. Tapi sebab aku pun tak start lagi tulis thesis atas sebab-sebab yang aku taknak bagitau korang, aku tulislah entry ni. Aku tulis entry ni di dalam bilik baru. Aku dah pindah bilik sejak housemate aku pulang ke Malaysia.

Sayonara Shidan.....


2006 @ Shah Alam

Petang itu aku kempunan nak makan pisang goreng. Jenis kempunan yang tak boleh nak tangguh lagi. Jenis kempunan yang nampak semua benda pun jadi pisang goreng. Nampak selipar jadi pisang goreng, nampak remote tv jadi pisang goreng, nampak basikal pun jadi pisang goreng, sampaikan nampak gadis ayu pun jadi pisang goreng. 

Begitulah gambarannya betapa aku sangat kempunan pisang goreng pada petang yang hangat membakar itu.

Petang itu aku solat Asar tak berapa nak khusyuk. Memang betul-betul power pisang goreng ni punya rasa. Tengok dewan solat dah macam kebun pisang. Tengok imam dah macam pekebun pisang berjaya. Tengok jemaah dah macam pokok pisang bergerak. Paling tak khusyuk tengok karpet masjid dah jadi corak pisang goreng.

Lepas bagi salam, tak sempat imam nak pusing menghadap makmum, aku dah sampai kat pagar masjid. Aku tahu kalau imam tu pergi dulu, nanti dia potong line orang yang beratur. Nama je imam, tapi bila sampai bab pisang goreng, dah tak kenal siapa imam siapa Irma Hasmie. Kahkah.

Takdelah imam tu sekeji tu. Aku malas nak berebut dengan budak balik sekolah sebenarnya. Diorang memanglah beratur. Tu aku puji. Tapi yang aku rasa nak taji kepala sorang-sorang, jenis belikan untuk member. Yang member jenis kaki sotong, lembik tak tahan berdiri lama-lama masa beratur, kirim kat kawan. Kawan tu pulak beli bukan sikit, adalah macam dua kawah diorang tibai.

Tengah sedap aku berjalan penuh tertib, sambil membayangkan pisang goreng yang panas berasap aku gigit penuh nikmat, tiba-tiba ada sebuah kereta Satria putih berhenti di sebelah aku.

Seorang perempuan Cina berambut panjang sampai ke bahu, berumur awal 20an menurunkan tingkap kereta.

____________________________

PC: Helo, boleh tunjukkan jalan ke Pejabat Pendidikan Daerah?

Aku: (sumpah nak gelak sampai putus urat dengan Cina tu punya pelat).
         Saya nak ke kedai. Kita lalu jalan yang sama. Saya tumpang you sekalilah. Nak bagi direction pun jalan belit-belit.

PC: (dia pandang-pandang kawan sebelah dia)
        Takpalah. Terima kasih.

Aku: Ok, macam ni. You go straight, then turn left. After roundabout, you will see many factories on your left. There is a street right after the factories. There is your pejabat pendidikan.

PC: Oh, thank you so much.
_____________________________

Aku pun sambung jalan. Hati aku berbunga riang sebab tak ramai pun orang yang beratur masa aku sampai tu. Budak sekolah pun aku nampak dalam pagar lagi. Padan muka. Siapa suruh kau tak lompat pagar? Keluar ikut longkang ke? Takkan itu pun aku nak ajar?

Perempuan cina tu aku harap dia sampailah kat destinasi yang dituju. Siapa suruh taknak tumpangkan aku? Muka perogol sangat ke muka aku ni? Perompak ke?

Direction aku bagi tu adalah direction ke tanah perkuburan Islam Seksyen 21 Shah Alam. Aku harap kau jumpa pocong kat situ. Sebab Cina dah ada hantu pontianak.




p/s: Niat yang baik kadang-kadang dipandang serong. Jangan hampa sangat. Keadaan Malaysia memang macam ni. Tak percaya? Kalau tak, kenapa sampai sekarang hudud tak berjalan???

1 comment:

Anonymous said...

takpe. mungkin kalau kita kat tempat PC tu, memiliki kudrat seorg perempuan, kita akan lakukan tindakan yg sama juga. =)

Allah nilai niat baek kita lg telus kan dr manusia.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...