Saturday 18 August 2012

Barai hancur lebur

Assalamualaikum.


Ramadhan akan tamat samada Sabtu atau Ahad. Ramadhan kali ini aku memang barai dalam bab-bab ibadah. Ramadhan paling hancur seumur hidup aku. Sibuk dengan urusan dunia, kejar deadline thesis. Sempat khatam alquran satu kali. Itu sahaja aku mampu untuk Ramadhan edisi 1434 Hijrah. Sahur terbabas macam lori jatuh gaung, terawih laju macam Usain Bolt, qiamullail macam Rosmah Mansor shopping dekat jalan TAR, memang hancur Ramadhan aku kali ni. Hancur lebur!

Namun, rahmat Ramadhan tetap ada. Sesuai dengan hikmah dan kelebihan bulan Ramadhan itu sendiri. Thesis aku yang tertangguh berbulan-bulan dapat siap pada minggu ke3 Ramadhan. Aku baru siap edit semalam lepas supervisor aku send balik emel suruh aku betulkan lagi.

Bulan yang mulia ini juga, ramai gadis-gadis berwajah suci murni cahaya keimanan aku jumpa. Umpama rama-rama yang baru keluar kepomping, begitulah juga halnya mereka ini. Indah sungguh ciptaan Allah. Mereka duduk diam molek sepanjang 11 bulan hijrah, kemudian sempena Ramadhan, mereka keluar dari kepompong yang penuh dengan aura-aura keimanan dan ketaqwaan.

Sebaik sahaja mereka keluar dalam bentuk rama-rama, maka berserilah lagi mempersona seluruh alam dengan kehadiran gadis-gadis ini. Maha Suci Allah yang menciptakan gadis-gadis seindah-indah ciptaan. Hati yang gundah-gulana memikirkan thesis ditambah dengan panas hati di pagi hari dikejut umpama pekak badak, terus sejuk dan damai melihatkan gadis-gadis beriman dan bertaqwa melangkah penuh muslimah dan mukminah pulang dari masjid.

Nak follow dari belakang takut kena tarik masuk rumah terus nikah masa tu jugak. So, aku lihatlah sahaja dari jauh.

Maka benarlah kalam Tuhan, hati yang suci bersih terpancar melalui wajah yang tulus mulus.

Salam akhir Ramadhan........

Yang rasa menyesal sebab Ramadhan barai,
JeJaKa SeNjA



p/s: menyampah pulak rasa tulis kecik beso kecik beso..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...